Når man IKKE kan høre englerne synge….

By Hybel  

Jeg er født hørehæmmet, men har en god portion hørerest, alligevel er mit modersmål tegnsprog. Fra en tid til anden diskuterer min søster og jeg dette, men bliver dog utroligt overrasket over hendes (- og nogle af familiemedlemmers) holdning. Jeg finder (undskyld søster og niece samt andre som deler denne holdning) for en utroligt snæversynet syn (det bedste ord jeg kunne finde her kl. 24.) kommunikations muligheder frem for, at tage det bedste som der er lettest, på deres egen måde, nemlig mundtligt kommunikation.

 

De kan da ikke påstå, at de accepterer mig fuldt ud når de ikke vil lære tegnsprog, de gør jo alle dem som er hørende, og som har brugt tid og kræfter på at lære sproget jo fuldstændigt til grin. Samtidigt tror  jeg, at søsteren træder en del døve over foden her.

 

De kommer først til at forstå det selv, den dag de mister hørelsen, hvad det betyder. For mig betyder det, at jeg i højre grad end andre i familien, vil vælge dem fra, fordi jeg kommunikere på deres præmisser, frem for at mødes på midten som kunne være en kombination af tegnsprog og skriveri … i stedet for en noget ensporet kommunikation. Ja hurra for internettet, men dét holder IKKE længden når det gælder og familie og det sociale familieliv.

I hvert fald gik det op for min nu afdøde farmor at hun havde ønsket at hun havde lært tegnsprog, fordi hun pludseligt forstod, hvad det betød, da hun selv mistede hørelsen (om end det var pga. alderdom). Farmor forstod pludseligt, hvorfor jeg nogen gange fandt familie sammenkomster især debatterne utrolig … kedelige…. Fordi, hun netop som jeg, ikke kunne følge med i snakken omkring bordet. 

 

Men det betød (og betyder stadigt) også, at familien ikke kommer til at kende mig rigtigt, som de kender resten af familien.

 

Deres tab, ikke mit…. I have tried, nu er det deres tur. Mener jeg.

 

  

Jeg har ændret lidt i navne på debattørerne for at beskytte deres identitet. 

 

Hybel mener godt, at familien kan begynde at lære tegnsprog, så kan de stadig snakke med mig når hørelsen er helt væk, frem for FØRST at lære når hørelsen er væk…

 

Lise

jeg ville da sige: “det var da på høje tide, de lærer det”….alle burde lære det..!!!

 

Hybel

Lise – prøv at sig det til min søster, hun vil først lære det når det bliver nødvendigt (tsk).

Søster

Hmm………. lad os håbe, det aldrig bliver nødvendigt !!:-) Godt at vi begge kan læse og skrive………. går nok noget nemmere – og med færre misforståelser – end et nylært tegnsprog, som ikke bliver brugt ret tit :-) Hurra for facebook-kommunikation – kan gøres uden lyd hihi

Hybel

Hmm søs, er nu ikke enig… søster. For jeg tror i den grad på at du er i undertal med den holdning, siden du håber på at det aldrig bliver nødvendig.

 

Hybel

ps søster – siden du kan lære hebraisk kan du også lære tegnsprog. :)

Tia  

nadia, det 2 forskellige ting?
hun har lært hebraisk fordi hun har boet dernede,
tegnsprog kender vi & hun jo kun dig? og hun skal jo ikke bruge det til andet end snakke med dig, som går fint når man bruger munden?

Hybel

hov hov, kun fordi I kender mig? Og hvad nu hvis jeg siger, at jeg ikke vil være med på at tilrette MIT liv efter jeres betingelser – det er jeres tab ikke mit. Fordi I har muligheden NU rettere at vente til den dag jeg rent faktisk er døv…

Lise  

Hold da op…jeg er lidt målløs….din EGEN søster kan IKKE tegnsprog…hvad sker der her….det fatter jeg INTET af…du er døv..derfor lærer dine NÆRMESTE tegnsprog for at kunne kommunikere med dig!!! Ja hurra for Facebook – men for fanden da…vi er ikke konstant på Facebook….man må da lærer hinandens sprog, hvis man er i familie…hæbraisk…???? Så kan man dælme også lære tegnsprog – hvis ikke jeg kunne bare lidt tegnsprog, ville jeg da ikke kunne kommunikere med dig!!!!! Føler med dig!!!!!!!

 

Hybel

Ja, jeg er lige så målløs over min søster og ditto families holdning. Det er ok at jeg kan høre lidt, men IKKE ok, at man skal lære tegnsprog, så slår de pludseligt hælene i. Det er ikke første gang man har denne diskution. Og egenligt ville jeg gerne at de ikke kun lyttede til mig men til FLERE døve og hørende som arbejder med døve. Hverken søster, bror far eller nogen anden i familien kan tegnsprog. Min mor kæmpede forgæves i mange mange år, så hun har skam forsøt i hæderligt.

 

Jeg kommer til at tænke på Lone Mosgaards historie i bladet ’Visualis’.  Hvad hendes familie har gjort er jo en sand inspirationskilde for mange døve. At ens familie gør en kæmpe indsats for at lære sproget, fordi den ene døve ikke skal holdes ude af familien, bare fordi man er døv. 

Og debatten forsætter – heldigvis. Hvad mener du?


8 Comments

  1. Posted 5. august 2009 at 07:26 | Permalink

    I min mors del af familien er der jo ingen diskussion her. Alle kan tegnsprog. Men i min fars del af familien er det noget andet. Der kommunikerer vi efter bedste evne. Min far og hans brødre er jo opvokset i den tid, hvor tegnsproget ikke var pænt og at man skulle artikulere. Den indprægning sidder stadigt dybt i dem og kan være svær at ændre. Men de har aldrig sagt at jeg ikke måtte bruge tegnsprog. Men de har alle sagt, at de ville ønske de kunne, og forstår godt hvorfor jeg fravælger nogle familietamtam. Det er ikke sjovt når man kun forstår “overskrifterne”.

    Jeg har aldrig forlangt at mine 16 fætre og kusiner skal kunne tegnsprog, kun mine nærmeste.

  2. Posted 5. august 2009 at 10:47 | Permalink

    Klejs, og de her, er netop mine nærmeste. Derfor undre jeg mig over deres holdning. Hvorfor sætter søster og niece hælene så meget i? Hvis det var mig og jeg var hørende, og havde en døv søster ville jeg lære tegnsprog, det er da en selvfølge.

  3. Posted 5. august 2009 at 21:49 | Permalink

    Nok fordi de tillægger din hørerest og talebrug større betydning end du gør. Du taler noget nær rigtigt godt, at man aldrig ville kunne gætte at du var hørehæmmet, hvis du ikke selv lige sagde det.
    Jeg er rimelig sikker på, at næsten ingen har spurgt dig om du var hørehæmmet ud fra dit talesprog.

    Jeg plejer at sige at “jeg taler meget bedre end jeg kan høre” og dermed gøre klart for andre, at jeg faktisk hører røv og nøgler, selv med høreapparater.

    Men det jeg synes er underligt, at de vil vente med at lære det, til du er helt døv. Hvad er der i vejen for at lære det NU?

  4. Posted 6. august 2009 at 00:14 | Permalink

    Min tale er noget tunghørpræget, men rigtigt nok at jeg taler rigtigt godt. Og ja du har ret i, at folk ikke tænker over det i første omgang. Det er også rigtigt, at de tillægger min tale og hørelse alt, for meget synes jeg faktisk.

    De kan ikke forstå hvad de skal bruge tegnsproget til, udover at det er kun til mig. Søsterens bedste (?) argument, at de kan skrive sammen, men altså som Lise også skrev, så holder det ikke i længden. For hende har det fungeret i 30 år og hun håber aldrig nogensinde at det bliver nødvendigt med tegnsprog. For det skal skal ske på hendes banedel og ikke i den anden banedel.

  5. Helle Christiansen
    Posted 18. august 2009 at 12:59 | Permalink

    Hej… Undskyld jeg vil også sige her. Jeg er så glad at mine to storebrødre kan tegnsprog pr. idag, og de sagde selv at det var da godt at mor og far har bestemt, da jeg var lille. Pr. idag fortrød de overhovedet ikke, selvom det er kun mig de snakker til.
    Selvfølgelig det er ikke så perfekt, men vi FORSTOD hinanden.

    Hvad hvis en skøn dag du Hybel får en skøn prins på hvid hest og prinsen er døv og snakker ikke så godt. Hm, hvordan kan han og din søster snakker sammen. Det er da besværligt med pen og papir.

    Jeg håber alligevel en dag din søster ændrer mening. Du kan jo prøve at lade din søster at være døv i et par timer, vil tro hun vil forstå bagefter…

    Håber du kan forstå min rust dansk :)

  6. Posted 30. august 2009 at 12:51 | Permalink

    Kunne ikke lige lade vær med at kommentere, men jeg er enig med dig, Nadia, det er faktisk for dårligt at din familien ikke har engageret sig i at lære tegnsprog.. Jeg synes det er så synd, ikke bare for din skyld, men osse for deres skyld.. De går i glip af verdens smukkeste sprog.
    Og i forbindelse med talesproget, plejer jeg at sige at det er en byrde at tale så godt, for det er sand bedrag. De hørende tror jo ens evne til at tale afspejler hvor meget man kan høre.. De er ikke særlig kloge, de stakkels væsner.. ;D

  7. Posted 31. august 2009 at 22:48 | Permalink

    Helle: Ja, er min søsters tab, jeg tror ikke det er gået op for hende hvad hun virkeligt mister. Nemlig den der søskende respekt for den andens baggrund. Men ikke kun for hende, men også mange andre mennesker som er som hende.

    Sofie: Er helt enig med dig, at tale godt er bedrag. Man kan nemt snyde folk på den måde, og sig selv. Fordi pludseligt en dag, vil det hele falde tilbage på en. For mig er det vigtigt at understrege at jeg har valgt BEGGE sprog. Jeg har ikke valgt et sprog fra, men til. På lige fod, som jeg har valgt engelsk til.

  8. Tina
    Posted 18. juli 2010 at 15:39 | Permalink

    Hej Nadia – :D
    Spørgsmålet er jo – hvem er det der er handicappet :D

    Når du skriver og hører, og mund aflæser er det jo fordi du er socialt afhængig – og i en højere grad end dine hørende omgivelser.

    Når “de” ikke lærer tegnsprog, hindrer de en flydende dialog med dig.
    hvis dine allernærmeste heller ikke kan det, har de været direkte en klods om benet for din sociale kontakt og læring.
    Ikke ligefrem en kompensation!!

    Men – man ved meget mere om den slags i dag end da du var barn, – tiden var en anden – og som nævnt i anden anledning – skyld og skam fører ingen veje frem!

    Som hørende, vil jeg dog på samme måde betakke mig for at blive kategoriseret som mindre klog end de døve – heller ikke det vil fremme en dialog eller eller et fremskridt.Og det er da ikke særligt klogt da det er blot endnu en diskrimination, og det syntes jeg ikke er ok, uanset hvem der er den diskriminerende part.

    Ja det kan selvfølgelig gejle op om en offerstatus, og et martyrium der kan give lidt opmærksomhed, men så er det vist også gjort. Hvis man vil fremme sagen, så skal der lidt mere til.

    Gå dog i gang med at arbejde på at fremme sagen, få det indført i undervisningen i folkeskolen eller sådan noget. lav en gruppe på fb med målet – gå til nyhederne med projektet så det får opmærksomhed. Danmark keder sig – der skeer ikke noget her – så giv nyhederne en nyhed :D

Post a Comment

Your email is never shared. Required fields are marked *

*
*
  • Fotos

  • Hybel likes:

  • Meta